
Wij openen deuren
Lexius Legal
Lexius Legal ondersteunt op alle gebieden van het arbeidsrecht.
Zowel werknemers als werkgevers kunnen dankzij jarenlange
ervaring rekenen op het best mogelijke resultaat!
Reorganisatie
Voor: werkgevers
Bent u werknemer? Klik dan hier
Advies over reorganisatie voor werkgevers
U bent werkgever en denkt aan reorganiseren. Dat betekent dat u een bedrijf heeft waar personeel werkzaam is en dat er werknemers ontslagen moeten worden, omdat hun werk onnodig is geworden of teveel geld kost. Het is ontslag is dus bedrijfseconomisch van aard.
Een reorganisatie is een financieel-zakelijke beslissing voor u, maar voor de werknemer vrij heftig. Het is in uw belang om u daarin te verdiepen zodat u de boodschap van ontslag goed kan overbrengen. Naast het juridische gedeelte van een reorganisatie zijn onze arbeidsjuristen ook getraind in het menselijk gedeelte van het ontslag dat daaruit voortvloeit.
Bel naar 06 54 30 14 33 of stuur ons een bericht naar info@lexiuslegal.nl. Onze arbeidsjuristen kunnen u een plan van aanpak gegeven voor de reorganisatie en adviseren in de communicatie naar uw personeel.
Wat is een reorganisatie?
Reorganisatie is het wijzigen van de personeelsinvulling. U gaat personeel ontslaan of op een andere plaats in het bedrijf neerzetten. Het kan zijn dat personeel plaats moet maken, omdat ze onnodig zijn geworden door automatisering, omdat het teveel geld kost.
Ontslag met bedrijfseconomische redenen
Meestal is een reden om de reorganiseren financieel-economisch. Het bedrijf zit in zwaar weer en ontslagen moeten worden doorgevoerd zodat het bedrijf ook verder kan. U kunt hiermee bijvoorbeeld een faillssement afwenden.
Stappenplan voor en tijdens reorganisatie werkgever
Tips voorafgaand aan reorganisatie
- Bespaar op kerstpakketten en andere giften aan werknemers. Probeer ook personeelsborrels te beperken;
- Werknemers met een tijdelijk contract niet verlengen;
- Werknemers ontslaan die nog in proeftijd zitten;
- Werknemers die niet tevreden zijn ontslag aanbieden of aangeven dat ze zelf ontslag kunnen nemen.
Stappenplan reorganisatie
Een reorganisatie is niet makkelijk, maar met het juiste advies kan dit professioneel en redelijk snel gebeuren. Meteen in contact komen met een arbeidsjurist? Onze juristen hebben jarenlange ervaring met reorganisaties. Bel dan naar 06 54 30 14 33 of stuur een bericht naar info@lexiuslegal.nl.
- 
Onderbouwing reorganisatie
U maakt een onderbouwing voor de reorganisatie. Hierin legt u uit waarom er gereorganiseerd moet worden. U moet duidelijk kunnen onderbouwen dat de huidige bedrijfsbestel niet toekomstbestendig is en veranderingen noodzakelijk zijn om de activiteiten van het bedrijf voort te zetten.
Vervolgens wordt ook aangegeven waarom een reorganisatie goed zal zijn voor het bedrijf. Ook dit moet u kunnen onderbouwen. U moet dit kunnen uitleggen naar uw collega’s (vooral de werknemer die ontslag krijgen door de reorganisatie).
Bekijk of u dit in een briefvorm kan maken zodat u dit later kunt gebruiken.
- 
Plan van aanpak opstellen
U heeft stap 1 gevolgd en heeft nu een onderbouwing voor de reorganisatie. U kunt nu naar een meer praktisch gedeelte toewerken. En dat is een plan van aanpak voor de reorganisatie.
In een plan van aanpak legt u in ieder geval vier zaken uit.
Wat zijn de bedrijfseconomische redenen van de reorganisatie?
U legt hierin uit hoe bijvoorbeeld de coronacrisis of een andere oorzaak van terugloop van winst uw bedrijf negatief treft.
Inventarisatie personeel
U moet inzage krijgen in uw eigen personeelsbestand. Dus:
- Hoeveel vaste contracten zijn er?
- Hoeveel bepaalde tijd contracten zijn er?
- Hoeveel werknemers zitten nog in proeftijd?
- Staan er nog vacatures en sollicitaties open?
Wat gaat er veranderen?
Nu u zicht heeft op de organisatie en personeel kunt u aangeven waar de veranderingen plaats zullen vinden.
U kunt de volgende praktische stappen nemen:
- Ontslag geven (ook collectief ontslag);
- U kunt een vestiging of een hele bedrijfsafdeling saneren;
- U kunt werknemers een andere functie geven of op een andere plaats laten werken. In dat geval wordt geen ontslag gegeven, maar worden deze werknemers herplaatst.
Maak een tijdschema
Met een tijdschema geeft u uzelf een to-do lijst bij de reorganisatie, maar maakt u ook inzichtelijk voor alle partijen wat u de komende tijd gaat doen. Een deugdelijke reorganisatie kan 2 tot 3 maanden duren (afhankelijk van hoe groot de wijzigingen zijn).
- 
Maak een afspraak om het nieuws te brengen aan uw personeel
U heeft nu uw plan van aanpak en onderbouwing rond. Daarnaast weet u ook en wanneer u uw plannen gaat doorvoeren.
Nu is de tijd aangebroken om uw personeel te informeren over de reorganisatie. Door de voorbereiding kunt u ook vrijwel alle vragen van werknemers daarover beantwoorden.
Wees duidelijk, maar eerlijk in uw communicatie. Werknemers zullen dat waarderen. Geef werknemers ook de ruimte voor emoties en vragen. Kijk ook wie er vooral veel moeite mee heeft en maak daarmee een persoonlijke afspraak.
- 
Hoe is het slechte nieuws geland?
Nadat u het personeel heeft geïnformeerd kunnen werknemers onderling zaken met elkaar bespreken en een mening vormen over de situatie.
Het is belangrijk dat u na het slechte nieuws blijft communiceren met het personeel. Werknemers krijgen anders het gevoel dat ze worden losgelaten na het slecht nieuws-gesprek. Dat is niet gunstig voor u terwijl de werknemers nog bepaalde werkzaamheden of projecten moeten afmaken. Dat kan namelijk demotiverend werken.
Wijs ook op de mogelijkheid om met een vertrouwenspersoon te praten of stel een contactpersoon aan die vragen van de werknemers in behandeling neemt. Hiermee kunt u ook inzicht krijgen in hetgeen waar werknemers mee zitten. Dit kunt u gebruiken in een eventueel nieuw gesprek waarin u terugkomt op deze vragen. Dat zullen uw werknemers ook waarderen.
- 
Welke werknemers bijven?
Het afspiegelingsbeginsel bepaalt welke werknemers worden ontslagen en welke werknemers mogen blijven. Dit speelt bij collectief ontslag. Deze ontslagvorm betekent dat u minimaal twintig personeelsleden binnen drie maanden ontslaat omwille van de bedrijfseconomische redenen.
Wanneer hiervan sprake is moet er advies worden gevraagd aan de Ondernemingsraad en moet het ontslag worden gemeld bij het UWW. Bel naar onze arbeidsjuristen voor hulp hierbij.
- 
Slecht nieuws brengen naar personeel
Het is altijd goed om het slechte nieuws (het ontslag door reorganisatie) persoonlijk over te brengen op de werknemers. Werknemers waarderen slecht nieuws niet, maar wel als u daar eerlijk over bent. Op deze manier houdt u de band met de werknemer professioneel en bestaat er ruimte voor een samenwerking in de toekomst.
- 
Afsluiting reorganisatie en herstart bedrijf
Nu kunt u bepalen hoe u met het huidige team van personeel hetzelfde werk kan doen. U bent werknemers verloren en daarmee ook een bepaalde ervaring en vaardigheden. Wellicht kunt u dit compenseren door de resterende werknemers een opleiding te geven. Daarvoor is wellicht geld vrijgekomen door de reorganisatie.
Hulp nodig bij een reorganisatie? Bel naar 06 54 30 14 33 of stuur een bericht naar info@lexiuslegal.nl voor meer informatie. Onze arbeidsjuristen helpen u graag bij het regelen van een reorganisatie.
Vrijblijvend advies
Arbeidsrecht check
De oplossing van een probleem begint altijd bij een controle van uw huidige situatie.
Doe daarom vandaag nog een arbeidsrecht check en laat u informeren door één
van onze arbeidsjuristen. Zij helpen u verder met lastige onderwerpen als
ontslag op staande voet en arbeidsconflicten.
U bent niet de eerste
Tevreden klanten
Lees de reviews van onze cliënten die hulp van Lexius kregen bij ontslag,
arbeidsconflicten en vaststellingsovereenkomst. De ervaring van onze cliënten
is belangrijk voor ons, omdat het ons ook inzicht geeft hoe de cliënt onze
rechtshulp heeft ervaren.
Anja Goossens
“Nadat ik een vaststellingsovereenkomst kreeg van mijn werkgever werd ik snel geholpen door de heer Ramai van Lexius Legal. Na een eerste scan wist ik of ik een WW-uitkering kon aanvragen. Daarnaast onderhandelde hij ook namens mij met de werkgever voor een betere transitievergoeding en andere ontslagvergoedingen.”
Jan de Graaf
Tijdens een arbeidsgeschil werd ik goed geholpen door Lexius Legal. Ik wist wat mijn rechten en plichten waren en wat de mogelijkheden waren van de werkgever. Dat gaf veel rust tijdens het proces. Tijdens een gesprek ging de heer Van Leeuwen (arbeidsjurist) mee naar mijn werk en voerde het woord met mijn werkgever. Uiteindelijk werd het arbeidsgeschil opgelost met een vaststellingsovereenkomst en kreeg ik goede ontslagvoorwaarden mee.
Marco de Bergh
Voor mijn bedrijf was ik op zoek naar een arbeidsjurist die reorganisaties kan afwikkelen en ontslag kan geven aan medewerkers. Lexius Legal geeft daarbij praktische hulp en geeft duidelijk aan wat de kosten van de hulp zullen zijn. Ook met kleine zaken als pensioenen en HR-oplossingen is Lexius beschikbaar voor mijn bedrijf.
Moniek van Dijkstra
Veel dank voor alle support! Jullie hebben mij uit een stressvolle situatie gehaald en nu heb ik een baan gevonden waar ik wel gelukkig van word. Het heeft zeker geld gekost, maar het was het meer dan waard! Echt nogmaals bedankt voor de steun.
Dirk Groen
Top kantoor. Bij deze wil ik jullie erg bedanken dat ik mijn civiele zaak door jullie heb gewonnen. Erg fijn!
Maaike Janssen
Fijne mensen, recht door zee en vertellen je hoe het zit. Alleen maar goede ervaring mee gehad.
Alles omtrent arbeidsrecht
Laatste nieuws
 
								
							Onhaalbare deadlines eindigt met vaststellingsovereenkomst
Een ingenieur heeft een goede functie bij een groot maritiem bedrijf in Nederland. Het werk is serieus en heeft te maken met asbestbestrijding. Zijn manager bestookt hem enige tijd met e-mails over de projecten van het bedrijf. In zijn ogen moeten de projecten snel af zijn.
 
								
							HR-medewerker krijgt vaststellingsovereenkomst na arbeidsconflict
Een HR-medewerker heeft al vijf jaar een leuke baan bij een bekende autodealer. De collega’s en de uitjes vallen in de smaak. Na een ziekteperiode komt de klad erin!
 
								
							Angstige werknemer geholpen door arbeidsjurist
De werknemer uit dit verhaal vreesde ontslag vanwege zijn negatieve beoordelingen. Daarom ontving hij een vaststellingsovereenkomst van de werkgever. Nare gesprekken gingen vooraf aan het ontvangen van deze overeenkomst.
